Masz świetny produkt, ale nie wiesz, jak go opisać, by błyskawicznie się sprzedał? Jak pisać, by sprzedać? Poznaj 10 zasad, które pozwolą na tworzenie opisów zarabiających pieniądze. I utrzymujących Klientów przy sobie.
Jak pisać, by sprzedać produkt?
Co tak naprawdę sprzedaje produkt? Reklama? Z pewnością. Jego jakość i oryginalność? Też. Czymże jednak byłyby one bez tekstu, który je odpowiednio opisze i zachęci do zakupu? Nawet wielkie billboardy, stawiające przecież głównie na aspekt wizualny i działające na wyobraźnię odbiorcy, wzbogacone są o tekst. Choćby o zaledwie kilka liter, które potrafią trafić w samo sedno.
Jak pisać, by sprzedać produkt? To kluczowe pytanie każdego przedsiębiorcy i copywritera, któremu zależy na tym, by za pomocą tekstu generować zyski. Ile razy zdarzyło Ci się wejść w artykuł, którego treść okazywała się mało interesująca, jednak miał genialny nagłówek? Ilu konsumentów (i dlaczego) wybierze akurat tę markę piwa, napoju czy ubrania? Przecież rynek oferuję masę podobnych czy wręcz takich samych jakościowo produktów. Klucz tkwi często w dopasowanym do potrzeb Klienta haśle reklamowym oraz opisie.
Jak pisać, by sprzedać. Copywriting, który sprzedaje
Copywriting to nie festiwal kunsztu pisarskiego, a gra mentalna z odbiorcą. Tekst o charakterze perswazyjnym ma na celu przekonać Klienta, że potrzebuje tego, co mamy do zaoferowania. Jak to zrobić? W tym tkwi całe sedno. Czy istnieje na to metoda? I tak, i nie. Skupmy się jednak bardziej na wersji optymistycznej, a więc istnieniu zasad, które wyjaśniają to, jak pisać, by sprzedać produkt.
Jesteś przedsiębiorcą, producentem czy copywriterem? Wciąż masz problem z tym, że Twoje teksty nie są wystarczająco dobre, by sprzedawać? Poznaj 10 zasad skutecznego copywritingu, dzięki którym projektowane przez Ciebie treści sprawią, że Twoje teksty zaczną zarabiać.
1. Jak pisać, by sprzedać – profil Klienta
Nie Ty jesteś najważniejszy w tekście. Najważniejszy jest Klient. Zanim zaczniesz pisać, zastanów się, z kim masz do czynienia. Do kogo kierujesz ofertę? Kto będzie chciał kupić produkt? Czym będzie się kierował przy wyborze? Jakie może mieć obiekcje i wątpliwości? Dlaczego ma kupić właśnie od Ciebie?
Odpowiedzi na te i inne podobne pytania pozwolą Ci wejść w buty Klienta. Dzięki temu możesz pisać w taki sposób, jak byś to samego siebie próbował przekonać do zakupu. Jeżeli Ci się uda, sukces masz w kieszeni.
2. Nie nadużywaj przymiotników typu najlepszy
Ten jedyny w swoim rodzaju robot kuchenny jest najlepszy na rynku! Wspaniale sieka, szatkuje i miele, doskonale komponuje się z każdą kuchnią i deklasuje konkurencje. Nie sądzisz, że tak wyjątkowy produkt powinnaś mieć i Ty? Każdy posiłek będzie dzięki niemu obłędny! – wierzysz, że ten robot jest faktycznie taki jak w opisie? Czy raczej masz wrażenie, że sprzedający stara się ukryć coś pod opisem nafaszerowanym superlatywami?
Ja reprezentuję drugi pogląd i nie kupiłbym produktu z takim opisem. Pamiętaj, że to Klient ma zadecydować, czy coś faktycznie jest takie wyjątkowe i super. Twoją rolą jest wzbudzenie w nim takiego poglądu, ale bez narzucania.
3. Jak pisać, by sprzedać? Pisz zrozumiale
Tabletka wzmaga proces termogenezy i procesy kataboliczne dzięki wysokiej zawartości tauryny, L-tyrozyny i winianu L-karnityny. Dzięki temu pozwala zredukować tkankę tłuszczową i przyspiesza metabolizm… W porządku, a nie lepiej byłoby: Dzięki tej tabletce szybko i trwale schudniesz? Pamiętaj, żeby nie grać specjalisty i nie pogrążać w żargonie zarezerwowanym dla ekspertów. A na przykład taki bełkot w copywritingu jest już kompletnie karygodny:
Zatem… Audiofila zainteresować może opis parametrów głośników – zakres decybeli i częstotliwości, moc czy próg słyszalności. Jednak przeciętny odbiorca chce wiedzieć: a) czy czysto grają, b) czy mocno grają, c) czy cena będzie adekwatna do jakości, d) czy wytrzymają mocne bassy.
Jak pisać, by sprzedać? Prosto i zrozumiale, chyba że branża i zlecenie faktycznie wymagają od Ciebie użycia fachowego słownictwa. Istnieje ciekawa aplikacja, dzięki której sprawdzisz, na ile tekst jest zrozumiały dla odbiorcy. To Jasnopis.pl
4. Pisz o korzyściach
Mniejszą część Klientów interesuje to, z czego i jak wykonany jest produkt, opis procesu jego działania czy historia jego powstania. Nie twierdzę, że skuteczny copywriting ma pomijać te kwestie. Należy jednak pamiętać, iż potencjalny nabywca poszukuje przede wszystkim korzyści. Dlaczego powinien kupić właśnie u Ciebie? Co z tego będzie miał? Co jest po drugiej stronie mostu, że powinien zapłacić za przejście? Napisz, że Twój kurs online nie tylko uczy organizacji czasu w pracy. Pozwala też przeżyć przygodę i poznać siebie. A to przełoży się na lepsze relacje w związku czy rodzinie.
5. Zadbaj o widoczność w sieci
No tak, wracamy do podstaw marketingu. Aby w ogóle sprzedać tekstem, musi on dotrzeć do Klienta. Nie zapominaj, że pisząc do sieci, należy zadbać o SEO, odpowiednią promocję i wyeksponowanie artykułu czy opisu. Nikt nie umieszcza billboardów na cmentarzach lub w krzakach. Choć, kto wie…
Więcej o tym przeczytasz tutaj: Skuteczne pozycjonowanie. Jak być widocznym w sieci?
6. Daj klientowi rozwiązanie problemu
Klient trafił do Ciebie, bo ma problem, który chciałby rozwiązać. Np. zepsuł mu się samochód. Chce kupić mebel. Potrzebuje większego zestawu audio. Pragnie się doszkolić czy upolować zniewalający zapach perfum. Twój produkt ma stanowić solucję. Najlepszą. A Klienci lubią, gdy problemy rozwiązuje się: a) szybko, b) skutecznie, c) tanio. Zwykle trudno o wszystkie trzy sposoby. O dwa już nieco łatwiej. Wtedy jednak musisz przekonać Klienta, dlaczego trzeci, brakujący element nie jest mu aż tak potrzebny.
7. Powołaj się na autorytet – klient ma Ci uwierzyć
Poczta pantoflowa to najstarszy serwis gromadzący opinie użytkowników. Najczęściej kupujemy rzeczy z polecenia zaufanych osób bądź autorytetów. Warto zadbać o bohatera naszego tekstu właśnie w takiej postaci. Będzie to szanowany instytut, gwiazda telewizji, zespół ekspertów bądź pojedynczy specjalista? Zależy od produktu i od Ciebie. Niektóre agencje reklamowe do promowania marki zatrudniają znane osobistości. Jest to ruch o tyle dobry, o ile postać faktycznie kojarzy się z tym, co reklamuje. Złym posunięciem byłoby np. zatrudnienie Anny Lewandowskiej jako ambasadorki sieci McDonald’s. Bądź Maryli Rodowicz w reklamie lodów. A nie, czekajcie…
8. Bądź uczciwy! – nie oszukuj, dbaj o relacje
Tyczy się to również wspomnianej obecności autorytetu w tekście. Skuteczny marketing to przede wszystkim utrzymanie relacji, te zaś oparte są na zaufaniu. Co z tego, że podstępem wciśniesz komuś produkt niezgodny z opisem? Nie dość, że nie zatrzymasz Klienta przy sobie, to jeszcze przyczepisz sobie łatkę oszusta. Wówczas nieskuteczny może okazać się nawet najlepszy marketing. Magia skutecznego copywritingu – jak pisać by sprzedać – polega na tym, by zachwalać produkt, patrząc głębiej. Dzięki temu ukażesz Klientowi korzyści z zakupu, o których nie miał pojęcia przed przeczytaniem Twojego tekstu.
9. Pisz obrazowo – siła metafory
Nic nie ma takiej siły jak obraz. Jak pisać, by sprzedawać? Odpowiedź brzmi: obrazowo. Nie bez powodu reklamy środków na odchudzanie czy kosmetyków odpowiednio się obrabia i umieszcza w nich osoby przed i po. Jeżeli tekstem uda Ci się wzbudzić w odbiorcy pragnienie, które może zaspokoić Twój produkt – już go masz! W starciu z obrazami zawodzą niekiedy zdrowy rozsądek i racjonalne myślenie. Dlatego też metafory i barwne opisy są potężną bronią w skutecznym copywritingu.
10. Udzielaj odpowiedzi, nie zostawiaj pytań
Po co Klient decyduje się w ogóle czytać to, co napisałeś? Trafił tu, by uzyskać odpowiedzi. Zwykle pytania przez niego stawiane są proste: Co? Kto? Gdzie? Kiedy? Ile? Za Ile? Jak? Czytając Twój tekst, chciałby uzyskać odpowiedzi na nie wszystkie. Mało tego! Nie tylko uzyskać odpowiedzi, lecz również poznać korzyści z zakupu opisywanego produktu. Dlaczego to właśnie od Ciebie ma kupić? Dlaczego nie od konkurencji, która ma taniej? Jeżeli po lekturze Twojego tekstu w głowie Klienta wciąż pozostawać będą pytania, prawdopodobnie zacznie szukać innych źródeł, a wtedy… prawdopodobnie nici ze sprzedaży.
Jak pisać, by sprzedać? Copywriting to gra mentalna
Gwoli ścisłości, ostatnie stwierdzenie nie jest moje. Pochodzi od Darka Pyzurkiewicza z Dynanet. W pełni się z nim jednak zgadzam. Jesteś copywriterem i chcesz wiedzieć, jak pisać, by sprzedać? Polecam wykorzystanie tych 10 zasad oraz dodanie takich, które uważasz za użyteczne. Pamiętaj jednak przede wszystkim żeby Twój tekst nie brzmiał dla odbiorcy mniej więcej tak: