Poprawny tekst dziennikarski. Jak go napisać na portal?

Dzisiaj poprawna konstrukcja tekstu dziennikarskiego jest niezwykle istotna, by internauta w ogóle zwrócił na niego uwagę. Ma wpływ na SEO, wyszukiwanie oraz wyniki serwisu. Dowiedz się, jak napisać poprawny tekst dziennikarski na portal internetowy.

Poprawny tekst dziennikarski do Internetu – podstawy

Nie jest tajemnicą, że z roku na rok (a nawet z miesiąca na miesiąc) media tradycyjne muszą niekiedy stawać na głowie, by mieć szanse w walce z Internetem. Jego nieprawdopodobnie szybki rozwój wynika z błyskawicznego przepływu informacji w sieci.  To sprawia, że staje się on coraz potężniejszym medium, deklasując prasę tradycyjną i radio. Obronną ręką wychodzi na razie jedynie telewizja.

 

Popularnośc mediów informacyjnych - wykres

Gdzie szukamy informacji o wydarzeniach z kraju i świata (Badanie OMD Digital Media)

Fakt ten wynika z cechy, jaką jest interaktywność. Użytkownik sieci nie musi bowiem czytać, słuchać bądź oglądać tego, co chcą serwować mu wydawcy. Zamiast tego może sam zdecydować, które informacje są dla niego interesujące i warte przeczytania, a które należy odrzucić.

Jeżeli jesteś osobą pracującą w mediach bądź interesujesz się tą branżą? Z pewnością wiesz, jak szybko internetowe portale informacyjne zyskują przewagę nad wydaniami papierowymi. W Polsce odnotowuje się drastyczny spadek tych drugich. Pierwsze natomiast – o ile oczywiście są dobrze prowadzone i mają przemyślaną strategię – z roku na rok odnotowują wzrost liczby użytkowników i odsłon. W związku z tym wydawcy starają się przenosić z papieru do sieci. Poszukują tam źródeł dochodu, które w Internecie są w zasadzie niewyczerpalne.

Jak pisać dobry tekst dziennikarski do Internetu?

Poprawna konstrukcja tekstu dziennikarskiego w Internecie różni się dzisiaj znacznie od tej sprzed kilku lat. Szczególny problem stanowi to dla tzw. dziennikarzy papierowych. Dlaczego? Ponieważ przez kilka, kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt lat pisali “do papieru”. Teraz natomiast redakcje wymagają od nich całkowitej zmiany sposobu myślenia. Narzuca on odmienne konstruowanie oraz poprawne projektowanie i wzbogacanie swoich tekstów. Inaczej zginą one w otchłani sieci, nie przynosząc oczekiwanego wyniku odsłonowego oraz liczby użytkowników.

Pojawia się zatem pytanie: jak napisać poprawny tekst dziennikarski do Internetu? Jak powinna wyglądać jego odpowiednia konstrukcja?

Poprawny tekst dziennikarski na portal. Dlaczego to takie trudne?

Jako osoba pracująca w mediach i posiadająca doświadczenie w pracy dziennikarza oraz redaktora online, znam powyższy problem. Konstrukcja tekstu dziennikarskiego na portal to niekiedy czarna magia dla osób, które zaczynały pisać do gazety jeszcze bez użycia komputera. Teraz każe się im nie tylko wzbogacać artykuły o zdjęcia bądź filmy, lecz również dbać o pozycjonowanie SEO, poprawny tytuł, zajawkę, lead, linki zewnętrzne i wewnętrzne… Wszystko, co w gazecie praktycznie nie istnieje.

Tworzenie poprawnych tekstów dziennikarskich na portal internetowy wymaga od Ciebie odpowiedniego projektowania. Tytuł Nasze Orły wzleciały na szczyt chwały nie przejdzie. Nikt go nie wyszuka. Ma zerową wartość SEO. Zainteresuje niewielu użytkowników Twojego portalu. W gazecie z pewnością wydawca mógłby go pochwalić. Musisz jednak pamiętać, że Internet rządzi się innymi prawami. Dlatego wymaga zupełnie innego myślenia niż przy tworzeniu tekstu dziennikarskiego do papieru.

Poprawny tekst dziennikarski. Jak go napisać?

Jak napisać tekst dziennikarski na portal – konstrukcja

Wyobraź sobie następującą sytuację. Masz gotowy, zatwierdzony przez wydawcę artykuł. Trafi on do jutrzejszego wydania gazety. Musisz jednak przenieść go do panelu administratora, by znalazł się na portalu internetowym. Twój artykuł to tzw. ściana tekstu. Nie ma pogrubień, infografik, zdjęć, wyróżnień, linków itp. Nie wspominając już o filmie.

Jak zatem powinna wyglądać poprawna konstrukcja tekstu dziennikarskiego do Internetu?

Poprawny tekst dziennikarski w panelu administratora

Każdy panel administratorski witryny internetowej posiada pola i funkcje. Które w tym przypadku będą dla Ciebie najważniejsze? Oto one:

  • Tytuł – wpływa na pozycjonowanie SEO i widoczność artykułu w sieci. Powinien zawierać słowa kluczowe, których użytkownicy będą wyszukiwali.
  • Tytuł krótki – to tytuł, który widoczny jest na stronie głównej portalu internetowego. Powinien być interesujący, ponieważ jego główną rolą jest zachęcanie użytkownika do wejścia w artykuł.
  • Lead – tzw. zajawka, czyli krótkie wprowadzenie do tekstu. Ma na celu zachęcenie użytkownika do wejścia w artykuł. Powinien zawierać najważniejsze informacje, będąc jednocześnie na tyle tajemniczy, by zainteresowany chciał dowiedzieć się więcej i wszedł w Twój tekst.
  • Tagisłowa kluczowe (lub inaczej: frazy kluczowe) to pojedyncze wyrazy bądź ich konstrukcje służące wyszukiwaniu tekstów w Google i innych wyszukiwarkach. Dzięki nim tworzymy również na portalu powiązania pomiędzy artykułami. Przydatne są m.in. przy tworzeniu np. podsumowań roku, galerii osób i zdarzeń. Użyteczne są też przy wyszukiwaniu archiwalnych artykułów, które z jakiegoś względu są nam akurat potrzebne.
  • Treść – temu polu poświęcić należałoby z pewnością najwięcej uwagi. Jest ono bowiem najobszerniejsze. Treść zawiera praktycznie wszystkie informacje, które chcesz przekazać użytkownikowi. Nie ogranicza się jednak tylko do tego. Poprawna konstrukcja tekstu dziennikarskiego na portal internetowy wymaga odpowiedniego zaprojektowania treści. Powinna ona być atrakcyjna wizualnie, rzetelna, ciekawa. Warto ją wzbogacić m.in. o takie elementy jak: śródtytuły h1 i h2, pogrubienia, linki wewnętrzne i zewnętrzne, wideo, infografiki.

Niezwykle istotnymi polami są jeszcze te związane z multimediami i grafiką. Jednak o tym kiedy indziej. Na razie skupiamy się bowiem na treści.

Co pisać w powyższych, żeby konstrukcja tekstu dziennikarskiego była poprawna, a artykuł atrakcyjny i poczytny? Odpowiedzi znajdziesz tutaj: Dobry tytuł do Internetu – jak pisać tytuły, które są ciekawe

Poprawny tekst dziennikarski. Jak trafić do wyszukiwarki Google?

Jeżeli jesteś dziennikarzem na informacyjnym portalu internetowym, masz pewną przewagę. Strona, na której publikujesz treści, rządzi się nieco innymi prawami niż np. blogi czy witryny branżowe bądź zamieszczające kilka lub kilkanaście informacji na dzień, tydzień, a nawet miesiąc. Internetowe wydania gazet i portale informacyjne wręcz pękają od informacji z całego świata. W związku z tym w wyszukiwarkach powstały dla nich specjalne miejsca.

Poprawny tekst dziennikarski, oparty o właściwą konstrukcję artykułu na portal internetowy, pozwala trafić z treścią np. do Google News. Dzięki temu, np. po wpisaniu frazy “wypadek na Marszałkowskiej”, poprawnie skonstruowany tekst dziennikarski pokazuje się na samej górze wyszukiwarki. Jest zatem duże prawdopodobieństwo, że wejdzie w niego prawie każdy zainteresowany tematem internauta.

Poprawnie skonstruowany tekst dziennikarski pozwala na skuteczne wypozycjonowanie Twojego artykułu. Dzięki temu zwiększamy na portalu ruch organiczny (tzw. organic search). Chodzi o wejścia nie bezpośrednio po wpisaniu adresu (direct), ale przejścia na stronę z bezpłatnych wyszukiwarek internetowych typu Google czy Bing.

Dzięki przestrzeganiu wspomnianych reguł, do Twojego poprawnie skonstruowanego tekstu dotrą nie tylko stali czytelnicy portalu czy gazety, lecz również ludzie z całej Polski i świata. Atrakcyjna, rzetelna i uniwersalna treść zwiększa natomiast jego szansę na stanie się tzw. evergreenem. Tak nazywany jest artykuł cieszącym się niesłabnącą popularnością w sieci.