Dobry tytuł do Internetu – jak się pisze tytuły, które są ciekawe

Myślisz, że aby napisać dobry tytuł do Internetu, wystarczy chwytliwy temat lub tani chwyt tabloidowy? Prawda jest taka: nie wystarczy. Sprawdź, jak się pisze tytuły, które są ciekawe i przyciągną odbiorcę na dłużej.

Dobry tytuł do Internetu – podstawowe zasady

Internet to nie gazeta ani książka. Tutaj obowiązują inne prawa. Szczególnie widoczne to jest w przypadku portali informacyjnych prześcigających się w coraz to wymyślniejszych nagłówkach, mających przyciągnąć uwagę użytkownika. Jak napisać dobry tytuł do Internetu? Od czego zacząć podczas jego tworzenia?

Masz gorący materiał dziennikarski? Super pomysł na tekst? Coś ciekawego do przekazania? Świetnie! Musisz się jednak zderzyć z brutalną prawdą – jeżeli nie będziesz wiedział, jak napisać dobry tytuł do Internetu, prawdopodobnie Twój tekst zniknie w jego czeluściach. Chyba, że wpompujesz kasę w jego promocję lub jesteś już osobą rozpoznawalną na tyle, że duża grupa osób i tak przeczyta go ze względu na Twoją renomę, a przy okazji – poda dalej. Influencerzy mają już jednak swoje metody i raczej nie będą potrzebowali wiedzy zawartej w tym artykule (a może jednak?). Ty – wręcz przeciwnie.

Jeżeli nie wiesz, jak napisać dobry tytuł do internetu lub Twoje dotychczasowe próby okazują się nieskuteczne, poznaj zasady oraz fakty i mity dotyczące tego, jak się pisze ciekawe tytuły. Teoria z np. szkoleń firmowych nie zawsze bywa zgodna z praktyką.

Jak się pisze tytuły do Internetu. Fakty i mity

W zależności od tego, na jakie potrzeby piszesz artykuł, nieco inny będzie jego tytuł. Na początku musisz zatem zastanowić się, czy jest on projektowany na:

  • wpis na bloga
  • artykuł prasowy (dziennikarski)
  • galerię zdjęć fotostory
  • tekst stricte pod SEO
  • relację na żywo (np. sportową)

W przypadku artykułów prasowych sprawdź, jak powinien wyglądać dobry tekst dziennikarski na portal informacyjny.

Być może czytałeś wcześniej nieco o SEO, miałeś na ten temat szkolenie w pracy itp. Specjaliści z pewnością podaliby Ci uniwersalne zasady tworzenia tekstów do Internetu, które powinny zdać egzamin w przypadku wszystkich wyżej wymienionych typów artykułów. Dlaczego nie wszystkie się sprawdzą? Odpowiedź jest prosta: każdy z nich skierowany jest do innego odbiorcy oraz ma na celu wywołanie innego efektu. Tym się różni teoria od praktyki.

Zobacz również: Błędy w pozycjonowaniu. Fakty i mity

UWAGA: Jeżeli chodzi o tekst dziennikarski, dobry artykuł prasowy do Internetu składa się w każdym panelu administratorskim z dwóch pól. Są to:

  • tytuł długi (główny)
  • tytuł krótki (zajawka na stronę)

Różnica pomiędzy nimi jest znaczna i nie ogranicza się tylko do ilości znaków. Każdy spełnia określoną rolę w wyszukiwarce oraz na stronie internetowej, inaczej wpływając na generowanie ruchu. Przeczytasz o tym jednak w odrębnym artykule.

 Dobry tytuł do internetu. Jak powinien wyglądać?

Jak pisać dobre tytuły SEO pod wyszukiwarkę

Tytuł Twojego artykułu będzie widoczny w Google i innych wyszukiwarkach internetowych. Co to oznacza? Między innymi wpływa na fakt, iż dobry tytuł ma być pod nie zoptymalizowany. I znowu zagadka: co to znaczy, że ma być zoptymalizowany? Jeżeli chcesz napisać dobry tytuł artykułu do Internetu, musisz zadać sobie 2 pytania:

  1. Co wpisałby w wyszukiwarce użytkownik, który chciałby znaleźć mój artykuł?
  2. Co powinienem wpisać w tytule, by użytkownik łatwo na niego trafił w wyszukiwarce?

Odpowiedzi na te dwa kluczowe pytania powinny być dla Ciebie absolutnym must do zanim w ogóle zaczniesz tworzyć artykuł. Zgodnie z powyższym, jego tytuł musi być:

  1. złożony z odpowiednich słów kluczowych, dzięki którym zapewnisz tekstowi wysoką pozycję w wyszukiwarkach,
  2. zawierać frazy, dzięki którym rozszerzysz bądź zawęzisz zakres wyszukiwania.

Dobry tytuł do internetu według słów kluczowych

Nie jest to łatwa sztuka. Jak bowiem jednocześnie zbudować z mocnych słów kluczowych dobry tytuł pod SEO i sprawić, by zainteresował on odbiorcę? Niekiedy należy wytężyć szare komórki.

Jak pisać tytuły pod SEO – słowa kluczowe

W pierwszym przypadku masz za zadanie wybrać słowa kluczowe (frazę kluczową), na które będziesz się pozycjonować. Powinny one znaleźć się na początku tytułu długiego i występować w mianowniku (nie być odmieniane)

W drugim przypadku pojawia się pierwszy problem, o którym na większości szkoleń Ci nie powiedzą: nie istnieje uniwersalna metoda na to, jak odpowiednio dobierać frazy kluczowe. Decydując się na występujące częściej, Twój tytuł musi konkurować z innymi (często z portali informacyjnych lub prowadzących płatne kampanie adwords) pozycjonującymi się na te same frazy. Z kolei wybierając te rzadsze i niszowe, zawężasz zakres odbiorców i ryzykujesz, , że Twój artykuł bądź strona nie wyskoczą wysoko w wynikach wyszukiwania, a tym samym nie zyskają na popularności. Wartościowy artykuł może zginąć w odmętach internetu.

Istnieje wiele narzędzi pomocnych w doborze odpowiednich słów kluczowych oraz fraz uzupełniających. Większość z nich jest niestety płatna. O tych dostępnych za darmo, napiszemy wkrótce. I tak najskuteczniejszymi narzędziami w doborze fraz pozostają te naturalne: intuicja, doświadczenie i wiedza.